Ana içeriğe atla

Kayıtlar

MÜZİK, FELSEFE, ESTETİK [1] Vural Yıldırım-Tarkan Koç               Sanat dalları toplum yapısı içinde birbirinden bağımsız düşünülemez. [2]  Buna en güzel örnek sanat kavramının kendisidir. Resim sanatı, müzik sanatı, heykel sanatı dediğimiz gibi, salt sanat diyerek de tümel bir ifade ile bütünü kapsayan tanımlamalara göndermelerde bulunuruz.   Sanat sosyolojisinin sınırlarının tam olarak çizilmemiş ve tanımlanmamış olmasına rağmen [3] , bu alana giren bazı dallar kendini göstermeye başlamıştır. Müzikoloji disiplini yaklaşık olarak yüz yıldır bilimsel yöntemlerle müziği incelemekte ve araştırmaktadır. Bu tür çalışmalar aynı zamanda sanat sosyolojisini meşrulaştırmayı da beraberinde getirmektedir.           Müzikoloji; Din, töre, mitoloji, gelenek vb. toplumsal kurumlarla müzik arasındaki etkileşimi inceler. [4]  Bunu Stael’in edebiyat alanındaki çalışmalarına benzetebiliriz. Edebiyat ile toplum arasındaki etkileşimi inceleyen Stael, özelde edebiyat, genelde ise sanat sosyol
MÜZİKOLOJİ  SORUNLARI Müzikoloji denince anlaşılması gerekenin ne olduğu, geçmiş ile değerlendirilmelidir. Geçmiş, aynı zamanda objektif bir tarih demektir. Müzikoloji tarihini kavramak, günümüzde onun ne olduğu ve olmadığı konusundaki sorulara en iyi yanıttır. Müzikoloji, müzik bilimleri, müzikbilim,etnomüzikoloj, vb isimler aslında müziğin "oloji" alanında tanımlanması,anlamlandırılması gibi çalışmalara göndermelerde bulunur. Müzik hakkındaki çalışmalar insanın müzik ile tanışmasıyla beraber başlamıştır diyebiliriz. Bir başka değişle müzikoloji kadim zamanlardan beri varolan olguyu araştırma alanı olarak belirler. Müzikoloji çalışmaları farklı boyutlarda kendini göstermektedir. gelişen sosyalbilim disiplinleri ile de paralellik gösterir ve sosyoloji, felsefe vb alanlardan da yararlanır. Müzikoloji alanında çalışmak, eğitim almak gibi ürkütücü karar aslında ciddi olarak bir risktir. Bunun temel nedeni günümüze kadar varolan çalışmaların devasa boyutlarda olması ve
İstanbu l’da Plastik Sanatlar ve Müzik Plastik sanatlarda, özellikle resim alanından dostlarımızla zaman zaman bir araya gelerek sanat üzerine konuşuyoruz. Başlangıçta ressam ve müzisyenler arasında nasıl bir diyalog olacağına kuşku ile bakılmıştı. Bunu ben de çok doğal karşılıyorum. Resim ve müzik; 18. yüzyıla kadar tamamen birbirlerinden bağımsız, aralarında herhangi bir ilişki olmayan iki sanat dalı. Oysa şimdi görüyoruz ki, özellikle son yüz yıldır, resim ve müzik arasında her şeyden önce “dil” bağı kurulmuş. Bu bağ iki alanı birbirine eklemleyerek neredeyse yeni bir sanat alanı üretecek. Ressam ve müzisyenin konuşmalarındaki terminolojinin benzeşikliği, kimin hangi alandan olduğunu ayırt etmemizin zorluğu ile daha kolay anlaşılmaktadır. Resmin dili müziğin dili ile, müziğin dili resmin dili ile ifade edilebiliyor. Örneğin, “senfoni” kavramı resimde, “renk” kavramı müzikte çok rahat kullanılmakta.                                                                 
MÜZİK BİLİMLERİ KAYNAK YAYINLARI Popüler Müziği Anlamak Yazan:   Ayhan Erol Bağlam Yayınları: 0212 243 17 27 Popüler müziği kültürel kimlik bağlamında anlamaya çalışmak, popüler müziğin kültürel kimliğe, kültürel kimliğin de popüler müziğe ne verdiğini ve birbirlerini "nasıl" güçlendirdiğini sormak demektir. Kültürel kimlik, 'ölçeği ve niteliği ne olursa olsun toplulukları birbirinden ayıran öğelerin bileşimi'dir. Bu aynı zamanda "kültürel farklılık" temeline göre biraraya gelmiş grupların, ayırdedilme, karşı olma ya da kendisi olma arzusu ile geliştirdiği bir aidiyet bilincidir. Bu çalışma popüler müzikte anlamı, kollektivitenin sınırları içinde üretilen bir ürün olarak ele alır. Bu yaklaşımla kültürel kimliği oluşturan, pekiştiren, dönüştüren birikimi "anlamaya" yardımcı olacak kavramsal çözümlemeler yapar ve bunların etkin kullanıldığı bir kuramsal çerçeve önerir. Kitabın son bölümünde bu çerçeve Türkiye'deki popüler müzik ba
TÜRKİYE’DE İLK MÜZİKOLOJİ BÖLÜMÜ KURUCUSU PROF. DR. GÜLTEKİN ORANSAY’IN ÖLÜMÜNÜN 25. YILDÖNÜMÜNDE 1. MÜZİKOLOJİ BÖLÜMLERİ ÇALIŞTAYI Program Açılış Konuşmaları/09.30-10.00 Prof. Songül Karahasanoğlu (İTÜ TMDK Müzikoloji Bölüm Başkanı) Prof. Adnan Koç (İTÜ TMDK Müdürü) Prof. Dr. Ali Fuat Aydın (İTÜ Rektör Yardımcısı) Prof. Dr. Gültekin Oransay’ın Anısına Konuşmalar/ 10.00-10.45 Moderatör: Prof. Ruhi Ayangil Prof. Dr. Fırat Kutluk-Dr. Ayhan Sarı Müzikoloji Bölüm Tanıtımları/11.00-12.30 Moderatör: Doç. Dr. Gözde Çolakoğlu Sarı Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Müzik Bilimleri Bölümü (Doç. Dr. İbrahim Yavuz Yükselsin)                                                                     İTÜ Türk Musikisi Devlet Konservatuarı Müzikoloji Bölümü (Prof. Songül Karahasanoğlu) Hacettepe Üniversitesi Devlet Konservatuarı Müzikoloji Bölümü (Doç. Dr. Mehmet Yüksel) Eskişehir Anadolu Üniversitesi Devlet Konservatuarı Müzikoloji Bölümü
Cihat Aşkın ’ın 35. Sanat Yılı Cihat Aşkın,  26 Kasım 2014 Çarşamba  günü,  sahnedeki 35. yılı nı özel bir etkinlikle kutlayacak. 35 yıl önce keman çalmaya başlayan ve 3 aylık bir kemancı iken ilk defa Notre Dame de Sion Lisesi ’nde sahneye çıkarak Bach’ın Allegro’sunu seslendiren Aşkın, 35 yıl sonra yine aynı sahnede olacak. Programa 35 yıl önce çaldığı Bach ile başlayacak olan sanatçı, bu resitalde keman edebiyatından en sevdiği eserleri seslendirecek. Piyanist Can Okan’ın eşlik edeceği Aşkın’ın bu özel konseri ile ilgili bilgiler önümüzdeki günlerde paylaşılacak. Halife Abdülmecid Efendi’nin Bestesini Cihat Aşkın Seslendiriyor! Cihat Aşkın,  8 Kasım 2014 Cumartesi  günü  Hekimbaşı Salih Efendi Yalısı ’nda, ‘Boğaziçi Kıyılarında’ teması ile sunulacak olan, aralarında son  Halife Abdülmecid Efendi’nin eseri nin de seslendirileceği konserde yer alacak. Emre Aracı tarafından sunulacak olan bu orijinal projede Aşkın’a, piyanist Can Okan eşlik edecek. * * * Cihat Aşkı