MÜZİK FELSEFESİNE GİRİŞ
VURAL YILDIRIM/ TARKAN KOÇ
BAĞLAM YAYINLARI
6.BASKI 2019
Kitap İçeriği : 112
sayfa
Ön kapak:
Eflatun fon üzerine, Bağlam
yayınları’nın araştırma dizisi olan müzik bilimleri seriisinin büyük harflerle
yazılmış kapak arkasına gömülmüş yazısı üstüne Müzik Felsefesine Giriş adı ile birlikte yazarların adları
eklenmiştir.
Arka Kapak:
“20. yüzyılın başlarından
itibaren teknolojinin baş döndürücü bir hızla gelişmesi, düşünen insanı
alternatif bir yaşam arayışına götürmüş ve bı arayış felsefede ereğine
ulaşmıştır.” İsmail Tunalı’^nın arka kapak yazısında T. W. Adorno’nun “Yeni
Müziğin Felsefesi” kitabıyla yaygınlaşan felsefe akımlarından bahisle iki
yazarın aforizmatik çalışmasına ve ülkemizde müzik felsefesiyle ilgili ihtiyaca
değinilmektedir.
Hedef Kitle:
Temel olarak Müzik ve Felsefe ile
ilgilenen bir kesime hitap etmesinin yanısıra yalın ve sade anlatımıyla
herkesin okuyabileceği ve anlayabileceği bir lisanla hedef kitlesini genişleten
bir zeminde oluşturulmuş bir kitapla tanışıyoruz. Kaynakların fazlalığı ve
alıntılarla zenginleştirilmiş yazım diline ek olarak, kendi içinde tartışmaya
açılan konular ve başlıklar anlamında konu içerik zenginliği daha da artıyor.
Yazarlar:
Vural Yıldırım, Adapazarı doğumlu
yazarın, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuarı
Etnomüzikoloji bölümü lisans ve yüksek lisans eğitimlerinin yanısıra çeşitli
yayınlarda müzik felsefesi ve estetiği, halk müziği, popüler müzik alanlarında
müzik makaleleri ve yazıları bulunmaktadır.
Tarkan Koç, Mimar Sinan Güzel
Sanatlar Üniversitesi Devlet Konservatuarı Opera –Şan Bölümünden mezun olarak,
lisansüstü çalışmasına Maltepe Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde ve Yeditepe
Üniversitesi’nde Felsefe Doktorası çalışmalarına devam etmektedir. Devlet
Tiyatroları’nda aldığı görevlerin yanısıra çeşitli dergilerde müzik makaleleri
yayınlanmıştır. Alanı: Müzik Felsefesi’dir.
Sunuş:
Hocaların hocası rahmetli
Müzikolog Edip Günay tarafından kaleme alınan sunuş ve takdim bölümünde müziğin
anlamı ve müzik –felsefe-estetik ilişkisi üzerinde durulmuş, bu kavramlar
üzerine yazarların eser içinde sorduğu muhtelif sorulara yanıt aranmıştır.
Yazıya Anadolu’nun bir felsefe ülkesi olduğu görüşüyle son verilmiştir.
“Zaman her şeyi öğretir sonunda”
Aiskhhylos, Zincire vurulmuş Prometheus
Kitap Önsözü:
Müzikbilimci olmanın ilk koşulu
entelektüel bilincin Edward Said makalesine atıfla Direniş Bilinci”nin
geliştirilmesi temelindeki yaratma casaretinin pırıltılarında ve kahin
Prometheus’un tanrılardan çaldığı ve kurulu düzene karşı geldiği ateşle
ışığında aydınlanan Titanoğlu’nun kayada son bulan epik yolculuğunu ve
Prometheus’un rehberliğini anlatmaktadır. Müziğin tehlikeli serüveninde amaç
filozoflara meydan okumak değil, düşünme edinimi kazanmayla birlikte, müziğin
kültüren boyutuna yönelik bir söylem oluşturmaktır. Teşekkür bölümüyle önsöz
bölümü sonlandırılmıştır.
Kitap Bölümleri:
Kitap yedi bölüm ve etapta
kurgulanmıştır. Müzik, Felsefe, Estetik, Kavramlar, Ses, Sessizlik, Müzik
Kavramı, Müzik ve İktidar, Müzikal Görüntü ana başlıklarının yanısıra ekler
bölümünde Popüler Müzik, Müziğin Metafiziği denemesi, Müzik –Otokrasi –Bilinç
üçgeninde okuyucuğu müzikal kimlik ve müzik felsefesi kavramlarıyla ilintili
disiplinler arası bir yolculuğa çıkartıyor.
Kitap Birinci Bölüm Özeti:
Müzik ,Felsefe ve Estetik
bölümünde sanat sosyolojisi dınırlarından müzik bilimleri ( Müzikoloji) ve müziğin kültür işindeki işlevsel
boyutlarına temas eden kısımda Ulusal Müzik kavramını da tartışmaya sunuyor.
Müziğin içeriği biçemi kültürel anlatım lisanı ve iletkenliği üzerine serüveni
irdeleniyor. Felsefeden estetiğe, estetikten müziğe uzamsal ve uzanan yolda
müzisyenin yarattığı eser üzerinden duygularını sesler kanalında nasıl ruhlararası
akışkan hale getirdiği anlamın nereden geldiğiyle ilgili temel kavramlar
üzerinde durulmaktadır.
“Bütün sesler dimağdan (zihin) çıkar. Müzik de onların farkları ve
uygunlukları arasında bir geçittir. (…) Müziği yalnız büyük insanlar bilirler.
Müzik birlik vücuda getirir, merasimler ise ayrılığı doğurur.Birlikten
karşılıklı bir dostluk, ayrılıklarda da karşılıklı bir saygı meydana
gelir.Müziğin hakim odluğu yerde yakınlık vardır.” Konfüçyüs ,(M.Ö.551-478)
Müzik Felsefesi filozofları
Konfüçyüs,(M.Ö.551-478) Pythagoras,(M.Ö 580-500) Sokrates, (M.Ö 470-399)
Platon, (M.Ö 428-348) Aristoteles,( M.Ö 384-322) Farabi’den(M.Ö 874-950)
I.Kant’a oradan Goethe’ye Hegel’e Shopenhauer’a (1788-1860) binlerce yıl içinde kulaktan kulağa, kalpten
kalbe, ruhtan ruha, zihinden zihine akan müziğin anlamı üzerine felsefi
boyutlarıyla düşünsel serüvende okuyucu kendini bir müzik labirentinin içinde
buluyor.
Yazan: Gökçe Güneygül
Yazan: Gökçe Güneygül
Kitap Edinimi-Satınalma : 0212
243 17 27 Bağlam Yayınları
Okunması gereken ülkemizin en önemli kaynaklarından.
YanıtlaSil